آخرین اخبار
کد مطلب: 125435
در ۱۹ ديماه اتفاق افتاد؛
عبور از ۵ دژ در کربلاي پنج/ عملياتي که شيريني شکست ايران در کربلاي ۴ را براي دشمن به کابوس تبديل نمود
تاریخ انتشار : 1396/10/19 10:59:15
نمایش : 2856
عمليات کربلاي ۵ که يکي از بزرگترين عمليات‌هاي رزمندگان در طول جنگ تحميلي بود، ۲۸ سال پيش در تاريخ ۱۹ دي‌‌ماه سال ۶۵با رمز مبارک‌ يازهرا(س) در منطقه‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز شد.
به گزارش  خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از چهارفصل؛ بعد از کربلاي 4 که دشمن بعثي در شادماني بسر مي برد و در اين راه سر از پا نمي شناخت، ضرورت مي طلبيد که رزمندگان جان برکف ايران با يورش به صف دشمنان تا دندان مسلح انتقام سختي بگيرند. در عمليات لو رفته  کربلاي 4 که رزمندگان اسلام دچار تلفات سنگيني شدند و هنوز نيروهاي مقاومت در شوک عظيمي بسر مي بردند فرماندهان و طراحان جنگ به اين باور و عقيده رسيدند که وقت آن رسيده است که با اجراي عمليات کربلاي 5 خصم  کوردل  را به خاک مذلت بنشانند.

 

عمليات کربلاي 5‌ که يکي از بزرگترين عمليات‌هاي رزمندگان در طول جنگ تحميلي بود، 28 سال پيش در تاريخ 19 دي‌‌ماه سال 1365 اين عمليات با رمز مبارک‌ يازهرا(س) در منطقه‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز شد.

سنگيني شرايط دشوار پس از عمليات کربلاي 4 ضرورت انجام عمليات ديگري را ايجاب مي‌کرد. عملياتي که پيروزي آن تضمين شده باشد و ضمنا از جنبه نظامي ‌و سياسي بسيار ارزشمند باشد تا آثار نامطلوب عدم فتح کربلاي 4 را جبران کند.

 

فرماندهان و رزمندگان ايراني در ميانه ترديد و اميد، 19 دي به خط شلمچه زدند و عراقي ها در جشن پيروزي‌شان در کربلاي 4 حسابي غافلگير شدند. اينجا بود که رزمندگان ايراني با حمله برق آسا توانستند شيريني و حلاوت کربلاي 4 را به کام عراقي ها تلخ نمودند.

سردار قاسم سليماني در ارتباط با اهميت کربلاي 5 چنين مي گويد: ارزشمندترين منطقه موجود شلمچه بود که دشمن در آن مستحکم‌ترين مواضع و موانع را داشت، به طوري که عبور از آن‌ها غيرممکن مي‌نمود و با توجه به اصول نظامي ‌شناخته شده و محاسبات کمي، ضريب موفقيت بسيار ناچيز بود و بالطبع تضمين پيروزي از سوي فرماندهان عمليات را غير ممکن مي‌ساخت؛ ليکن ضرورت غير قابل انکار ادامه جنگ در آن موقعيت و لزوم تسريع در تصميم‌گيري پس از عمليات کربلاي 4 سبب گرديد که صرفا براي انجام تکليف و با اميد به نصرت الهي، تمامي ‌نيروهاي خودي اعم از رزمنده و فرمانده براي عمليات بزرگ کربلاي 5 آماده شوند.

عمليات کربلاي 5 بنا به دلايل پيچيده و شرايط  محيطي آغاز اين عمليات را با دشواري هاي سختي همراه کرده بود. دشمن با توجه به اهميت منطقه، زمين شرق بصره را مسلح به انواع موانع و استحکامات کرده بود و با رها کردن آب در منطقه، انجام هرگونه عملياتي را غير ممکن ساخته و فضاي امني را براي خود به وجود آورده بود تا بتواند حرکت هر نيروي مهاجم را قبل از دستيابي به خط اول خود سرکوب کند.

 

براي اجراي عمليات موفقيت آميز کربلاي 5 رزمندگان ايران بايد قريب پنج دژ را پشت سرهم مي گذراندند تا به اهداف مورد نظر و از پيش تعيين شده دست بيابند.

اولين خط دفاعي دشمن دژي بود که در يک سمت آن سنگرهاي بتوني براي استراحت نيرو و در سمت مقابل، سنگرهاي ديده باني و تيربار با مهمات آماده و سنگرهاي تانک احداث شده بود. اين دژ، دشمن را از موقعيت ممتازي براي اشراف و تسلط کامل بر منطقه برخوردار مي‌کرد. در پشت خط اول چند موضع هلالي شکل احداث، که قطر هر يک به 300 الي 400 متر و ارتفاع آن به 5 تا 6 متر مي‌رسيد.

 

در پشت مواقع هلالي، براي تردد و استقرار تانک، جاده ساخته شده بود و به اين وسيله تانک مي‌توانست با استقرار روي مواضع مشخص شده، کل منطقه درگيري را زير پوشش گلوله مستقيم و تيربار قرار دهد.

دومين خط دشمن به فاصله صد متر از خط اول و به موازات آن احداث و سيل‌بندي بود به عرض 205 و ارتفاع 4 متر که داراي موضع پياده، کانال مواصلاتي و مواضع تانک بود. اين سيل بند از جنوب جاده شروع مي‌شد و به سمت اروند ادامه داشت.

 

سومين خط دشمن خاکريزي بود به موازات خط دوم و داراي مواضع پياده و تانک که در جلوي آن کانال َمتروکه‌اي به عرض 4 و عمق 2 متر احداث شده بود. 

چهارمين رده دشمن در پشت نهر دوعيجي قرار داشت و شامل نهر، دژ و چندين موضع هلالي پي در پي، که بر توانايي دشمن براي مقابله و دفاع مي‌افزود.

 

پنجمين رده دشمن در پشت نهر جاسم قرار داشت. ضمن آن که در حد فاصل خط چهارم و پنجم، قرارگاه دشمن، خصوصا قرارگاه تاکتيکي سپاه سوم (مقر فرماندهي لشکر11)، داراي مواضع مستحکمي‌بود و پدافند مستقل داشت. پس از خط جاسم تا کانال زوجي، مرکز توپخانه، لجستيک و عقبه لشکر 11 قرار گرفته بود و رده ششم و هفتم دشمن شامل کانال زوجي و مثلثي هاي غرب کانال زوجي بود. در منطقه شلمچه، دشمن زمين را به شکل پنج ضلعي درآورده بود، که از استحکامات بسيار پيچيده‌اي برخوردار بود.

عمليات کربلاي 5 که قرار بود ساعت 2 بامداد آغاز شود با تدبير فرماندهان که شايد اين عمليات به مانند کربلاي 4 لو رفته باشد با 25 دقيقه زودتر در ساعت 1/35 آغاز شد. دشمن با فراخواندن نيروهاي کمکي در قالب 100 گردان و پوشش آتش از زمين و هوا سعي کرد با کند کردن توان حرکتي جلوي پيشروي رزمندگان اسلام را بگيرد.

 

اين عمليات سنگين تا چندين شبانه روز ادامه يافت و کمک دشمنان غربي بخصوص آمريکا نتوانستند در مقابل جان برکفان دريادل تاب مقاومت بياورند و سرانجام با 19 روز ايستادگي و پافشاري دليرمردان کارزار توحيدي و تقديم 30000 شهيد و مجروح در هفتم بهمن ماه 1365 به پيروز نهايي دست يافتند.

 

از دستاوردهاي عمليات کربلاي 5 مي توان به فروريختن دژ شلمچه، در خطر قرار گرفتن بصره، شرايط سياسي و نظامي و تاثيرات مهم کربلاي 5 در جنگ تحميلي برشمرد که اين عمليات را با اين شرايط خاص نسبت به ديگر عمليات ها حائز اهميت است.

انتهاي پيام /

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس